Foreningen - Vedtægter - Medlemmer

Nordkystfortællerne
har til formål at skabe rum og mulighed for mundtlig fortælling i Nordsjælland.

Som medlemmer optages fortællere og personer, som kan støtte foreningens formål og evt. yde en praktisk indsats ved afholdelse af fortællearrangementer.

Sommerfortælling Rudolph Tegners Museum

I vinterhalvåret holder Nordkystfortællerne fortællecafé en gang hver måned i Kultur-Foyeren i Tisvilde Bio. Det foregår altid en torsdag klokken 20:00-22:00, mens der spilles film i biografsalen. Hver gang kan man høre nogle af gruppens medlemmer fortælle historier enten alene eller sammen med gæstefortællere.

Sommerfortælling Rudolph Tegners Museum

Blandt foreningens øvrige arbejdsopgaver er ansvaret for fortælleteltet på Kildemarkedet, som holdes ved Sandflugtsmonumentet i Tisvilde hvert år den første weekend i august.

Sommerfortælling Rudolph Tegners Museum

Blandt de øvrige faste arrangementer er en sommerfortælling i tilknytning til specialudstillingerne på Rudolp Tegners Museum.

Sommerfortælling Rudolph Tegners Museum

Gruppen medvirker ligeledes i kulturnætterne i Gilleleje og Hillerød.

Kulturnat på Hillerød Bibiotek

Hvert år - den anden tirsdag i marts måned - optræder medlemmer af Nordkystfortællerne i Teaterrestaurangen i Landskrona. Her kan de høres sammen med medlemmer af Brättarklubben, som Nordkystfortællerne har indledt et samarbejde med.

Gæsteoptræden i Teaterrestaurangen, Landskrona

Hvert år omkring datoen 20. marts fejrer gruppen Verdens Fortælledag med en serie fortællinger om årets emne. I 2011, hvor temaet var vand, blev den fejret i Gilleleje Kirke som et støttearrangement for Folkekirkens Nødhjælp. Tidligere har gruppen fejret dagen på bibliotekerne i Helsingør Kommune.

Verdens Fortælledag 2011

I 2012 er temaet for Verdens Fortælledag "træer".
Nordkystfortællerne ønsker også at fejre denne dag til glæde for publikum.

Nordkystfortællernes medlemmer lader sig også engagere enkeltvis eller samlet som gruppe til fortællearrangementer i foreninger, kirker, skoler, institutioner, private sammenkomster o.l.

Foreningen er stiftet den 1. marts 2005.

Bestyrelse mv. Karl Erik Frederiksen (formand), Ann Mari Urwald (næstformand), Beate Richter (kasserer), Simon Simonsen, Lisbeth Lund og Alex Fersbye (suppleant).

NORDKYSTFORTÆLLERNE
Sekretariat: c/o KARL ERIK FREDERIKSEN